Co może jeść roczne dziecko?

3 min read

roczne dziecko je

Dieta 12-miesięcznego malucha powinna być odpowiednio zbilansowana i oczywiście dostosowana do wieku. Układ pokarmowy młodego człowieka jeszcze dojrzewa, dlatego także ważne jest wspierania jego prawidłowego funkcjonowania. Roczne dziecko nabywa stale nowych umiejętności, przez co jego organizm wykazuje znaczne większe zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Jakie? Jak powinny wyglądać posiłki rocznego malucha? Czego należy unikać w diecie?

Co może jeść 12 miesięcznie dziecko?

Produktów, które może spożywać roczniak, jest naprawdę sporo. Podstawą jego diety niezaprzeczalnie powinny być warzywa, owoce i jaja pochodzące z ekologicznym gospodarstw. Istotną rolę w jego menu odgrywa także mięso, drób i ryby, które najlepiej kupować w sklepach z ekologiczną żywnością.

Jadłospis 12-miesięcznego dziecka powinien składać się z pięciu posiłków dziennie. 3 największe to oczywiście śniadanie, obiad i kolacja. Dwoma mniejszymi są drugie śniadanie oraz podwieczorek. Pomiędzy nimi lepiej nie podawać przekąsek. Dlaczego? Dzięki temu żołądek będzie mógł nieco odpocząć od procesu trawienia. 

Duże znaczenie w menu rocznego malucha odgrywa woda, która jest najlepsza i najzdrowsza do picia. Dobrze podawać nisko bądź średnio zmineralizowaną. Roczniak może pić soki, herbatki owocowe i ziołowe oraz domowe kompoty bez cukru. 

Czego nie może jeść roczniak?

Roczne dziecko nie powinno jeść mocno przyprawionych potraw jak kotlet schabowy, rosół, ogórki konserwowe czy zasmażana kapusta. Nawet jeżeli posmakują mu tego rodzaju posiłki – lepiej ich nie podawać. Mały żołądek może źle na nie reagować, czego efektem będą zaparcia i niestrawność.

Warto dodać, że to, co nasza 12-miesięczna pociecha dostaje do jedzenia, ma wpływ na jej przyszłe upodobania kulinarne. Trzeba więc uważać na to, co jej podajemy. Przyzwyczajając do niezdrowych dań, przyczyniamy się do tego, że nie dziecko nie będzie jadło mało wyrazistych, a zarazem zdrowszych posiłków, w tym warzyw. To z kolei może mieć negatywne skutki dla jego zdrowia.

Zamiast kotleta w panierce podajmy roczniakowi mięso, które jest ugotowane, duszone bądź upieczone. Ziemniaki i ryż gotujmy mu bez dodatku soli. Wszelkie surówki najlepiej doprawić oliwą niż majonezem czy gotowym sosem winegret. Nie warto także podawać parówek, które zawierają śladowe ilości mięsa, za to w ich składzie znajduję się dużo tłuszczu, soli i wypełniaczy.

12-miesięczne dziecko powinno jak najpóźniej poznać smak cukru i słodyczy. A jeśli już – dostawać je naprawdę od święta. Dzięki temu istnieje małe prawdopodobieństwo, że przyzwyczai się do nich. Uchroni go to też w pewien sposób przed próchnicą i otyłością.

Do posiłków malucha najlepiej nie dodać kostek rosołowych, które zawierają mnóstwo soli i niezdrowych dodatków. Lepiej zastąpić je ziołami (koperkiem, bazylią).

Należy dodać, że niepożądana, a wręcz zakazana jest czarna herbata, która wykazuje działanie mocno pobudzające. Niewskazane są także napoje gazowane, barwione i słodzone.

Ważne składniki w diecie rocznego dziecka

12-miesięczny maluch jest bardzo energiczny, pozostaje w ciągłym ruchu, przez co potrzebuje mnóstwa energii. Różnorodne menu w codziennej diecie zapewnia mu pokłady najważniejszych składników: białka, żelaza, witamin oraz składników mineralnych. Jego posiłki powinny zawierać produkty ze wszystkich grup. Obowiązkowo pośród nich muszą się znaleźć:

  • Warzywa, które roczne dziecko może spożywać praktycznie bez ograniczeń. A wszystko za sprawą ogromu witamin oraz minerałów, jakie posiadają. Jednak należy uważać na szpinak, który jest nie tylko bogactwem żelaza, ale także zawiera szczawiany niekorzystnie wpływające na wchłanianie się wapnia. Nasza pociecha może jeść go tylko raz w tygodniu. Aby zapewnić dziecku odpowiednią ilość witamin, warto często podawać surowe warzywa do kanapek bądź pod postacią surówek
  • Owoce, posiadające mnóstwo witamin (głównie wit. C, która przyczynia się do wzmocnienia układu odpornościowego), a także magnezu, potasu i składników mineralnych. Warto dodawać je do drugiego śniadania bądź podwieczorku.
  • Produkty zbożowe – zawarte w nich węglowodany dostarczają energii młodemu organizmowi. Ponadto posiadają błonnik (mający doskonały wpływ na układ trawienny) oraz witaminy z grupy B. Zdecydowanie lepsze dla rocznego dziecka jest podawanie produktów jak razowy chleb czy makaron z mąki razowej niż białe pieczywo, czy zwykły makaron
  • Mięso i ryby, będące doskonałymi pokładami białka oraz żelaza, które są niezbędne w prawidłowym rozwoju 12-miesięcznego malucha. Mięso, jak indyk, kurczak czy jagnięcina warto dodawać do zup bądź jako oddzielną potrawę. Z kolei ryby np. łosoś, tuńczyk powinny znaleźć się w menu roczniaka 2 razy w tygodniu. Najlepsze są ugotowane na parze lub upieczone w piekarniku.
  • Tłuszcze np. masło, oleje roślinne z oliwek bądź rzepaku, ponieważ stanowią cenne źródło energii
  • Jaja podawane w formie np. jajecznicy, omleta tudzież jako dodatek do naleśników, placków. Jaja to bogactwo białka, witamin A, B, D oraz a także minerałów jak m.in. żelazo, wapń, potas, magnez, cynk
  • Mleko i przetwory mleczne, które zawierają witaminy A, D, B2, aminokwasy, a także wapń i fosfor potrzebne do prawidłowej budowy i utrzymania w dobrych stanie zębów oraz kości. Dobrze podawać rocznemu dziecku jogurty naturalne, twarożek, ser żółty czy kefir. Oczywiście pod warunkiem, że maluch nie zmaga się z uczuleniem na nabiał.